zaterdag 15 september 2012

Tassen....


Dochterlief had een andere tas nodig voor school. Ik heb dus weer flink gezocht op het net en iets nuttigs gevonden. Een tas met rits én schouderband, want hij moet op de fiets mee kunnen. De vorige tas werd afgekeurd, want die kon niet dicht (had een losse flap) en haar rugzakje is te klein.
Ik had nog een lap spijkerstof liggen en na het tekenen van het patroon kon ik aan de slag. Ik had het idee om de tas van lapjes te maken (a la crazy quilting), met de naden aan de buitenkant. Toen ik het liet zien aan Dochterlief werd dat idee afgeschoten. Toen moest ik opnieuw beginnen en had ik dus ook een tas voor mezelf...
Aangezien de stof zelf een beetje kaal uitzag moest er nog versiering bedacht worden. Transferpapier was niet zo geschikt, de stof is te donker, dus de textielverf weer eens uit de kast gehaald. Op internet naar geschikte plaatjes gezocht van Minecraft, een van Dochterliefs favoriete spelletjes.
Het enige geschikte plaatje dat te vinden was was van een creeper, maar alleen dat op de tas was niet zo leuk. Met enige fantasie en de hulp van een fotoprogramma (the Gimp) is het gelukt nog een paar meer plaatjes te maken. Tesamen met het Minecraft logo is het toch een leuk geheel geworden :)



De afgekeurde -en nu dus mijn- tas:


Hoe maak je nu zo'n tas?

Bepaal eerst de maten die je wilt dat de tas krijgt. Zie het basispatroon hier onder. Bepaal dan hoe groot de rits moet zijn en hoe groot/breed de schouderband. Je kunt ook 2 hengsels maken als je wilt.
Ga dan naar een stoffenwinkel en zoek een leuke stevige stof uit met een bijpassende rits. Om de rits gemakkelijk in te kunnen naaien, koop je een rits die 5-10cm langer is dan je nodig hebt. Die past dan altijd.

Ik kan nu een heel verhaal schrijven, maar hier kun je zien hoe je de tas in elkaar zet. Summer tote bag pattern and technique. De schouderband wordt in de tas gemaakt op de hoeken die je erin naait (in één keer, tijdens het naaien van de hoeken).

Basispatroon:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten